מידע לסטודנטים לגבי בחירת מסלול לימודים

 

בעקבות פניות רבות אני מרכז כאן את השאלות והתשובות הנפוצות שאני מקבל כיועץ המסלול להנדסת מחשבים. שימו לב, דף ההמלצות הוא על דעתי ולא מהווה עמדה רשמית של הפקולטה. אבל, אני עומד מאחורי כל מה שכתוב פה.

הדף הזה מתעדכן מדי פעם.
הנה ההרצאה שנתתי על הנושא בשנת 2022:  איך לבחור מסלול לימודים בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים_

מה ההבדל בין המסלול להנדסת מחשבים, המסלול להנדסת מחשבים ותוכנה, והמסלול כללי עם התמחות במחשבים

סטודנטים שונים מגיעים לטכניון עם רקע ומטרות שונות, וחלקם יודעים בשלב מאוד מוקדם מה הם רוצים לעשות כשיהיו גדולים. המסלולים, לדעתי, נבנו כדי לתת מענה לכל סוגי הסטודנטים, ולכוון אותם אילו קורסים לקחת. חשוב להבין לפני שנכנסים לפרטים – ניתן ללמוד הכל בכל המסלולים. זאת אומרת – התוצאה הסופית, שהיא ידע מעמיק בתחום וכשירות להמשך הקרירה המקצועית, ניתן להשיג ביותר מדרך אחת, רק שהמחיר יהיה ללמוד יותר קורסים. מי שרוצה יכול לקחת מה שהוא רוצה, אבל במסלולים שונים יש התמחויות שונות שמכתיבים תוכנית לימודים עם קורסי חובה שונים, כך שכל מי שרוצה לקחת קורסים אחרים – הרי זה מבורך, כל עוד הסטודנט עומד בחובות של המסלול.

עכשיו לגבי המסלולים עצמם ואופן הבחירה ביניהם:

הנדסת מחשבים: מי שיודע בוודאות שהוא/היא רוצה להיות מהנדס/ת מחשבים, עם רקע חזק ורחב הן בתוכנה והן בחומרה, עם קורסים ופרוייקטים ברמות גבוהות ביותר בתחומים אלה מחשמל וממדמ”ח  – מוזמן לבחור במסלול של הנדסת מחשבים שהוא משותף עם מדעי המחשב. מסלול זה נותן רקע מרשים ומעמיק בתחומים קריטיים למהנדס מחשבים, בייחוד ממדעי המחשב – על ידי קורסים של הפקולטה למדעי המחשב, על חשבון קורסים בסיסיים בתחומים אחרים הקשורים יותר לחשמל, כמו פיזיקה יותר מתקדמת, עיבוד אותות וכו.

הנדסת מחשבים ותוכנה: מסלול זה הוא מסלול שמאפשר ללמוד מחשבים ברמה יותר משמעותית בהשוואה לחשמל רגיל. מי שיודע שהוא רוצה להיות מהנדס מחשבים אבל גם  להיחשף למגוון של מקצועות בנושאים קלאסיים של חשמל, כגון עיבוד אותות, תורת האינפורמציה, גלים, אופטיקה, תקשורת, בקרה וכו – מוזמן לקחת את המסלול הזה ולהחליט בשלב יותר מאוחר מה הוא באמת רוצה, אבל על חשבון של עומק בנושאי מדעי המחשב. חשוב לציין – כמות הקורסים מפקולטה למדעי המחשב שניתן לקחת היא קטנה ייחסית, ולכן מי שירצה להתמקצע בקורסים של מדעי המחשב לא יוכל לעשות זאת במסלול זה באותה מידה כפי שהיה מתאפשר לו במסלול להנדסת מחשבים המשותף.

חשמל כללי עם קבוצת מחשבים: מי שיודע שהוא לא יודע או מעדיף לא לבחור עד הרגע האחרון, או רוצה קצת יותר חופש בבחירת מקצועות והתמחויות, כנראה שהמסלול הכללי עם התמחות במחשבים הוא העדיף. בדומה למסלול להנדסת מחשבים ותוכנה, גם כאן ניתן יהיה לקחת קורסים מעבר למיקוד על מחשבים ותוכנה, אולי קצת יותר.

לסיכום – אין שום דבר “בלתי הפיך” בבחירה של המסלול. משום מה הסטודנטים מייחסים חשיבות יתר לבחירתו. בפועל, המסלולים נועדו לעזור לסטודנטים לא ללכת לאיבוד בדרך לתואר עם כל האפשרויות הבחירה העצומות. אבל, אני ממליץ בחום לבחור במסלול כמה שיותר מוקדם.

מתי ניתן לעבור?

בניגוד לדעה הרווחת שאפשר לעבור בין המסלולים בשלב מאוחר יותר, הדבר מתאפשר אך ורק בסמסטר 2 במסלול להנדסת מחשבים המשותף עם מדעי המחשב, ובפועל גם מאוד קשה בשאר המסלולים ככל שמתקדמים בתואר מעבר לסמסטר 2, בגלל ההשלמות שצריך לעשות.

התנאים למעבר שונים בין המסלולים. בפרט, תנאי המעבר למסלול הנדסת מחשבים המשותף עם פקולטה למדעי המשחב נקבעים במשותף על ידי שתי הפקולטות ומתעדכנים מעת לעת. לאחרונה נקבע כי המעבר למסלול יוכל להיעשות אך רק במהלך הסמסטר השני ללימודים.  המעבר למסלול הנדסת מחשבים ותכנה (ולמגמת הנדסת מחשבים ומידע במסלול זה) לא יוגבל ויוכל להיעשות במועד כלשהו בהמשך הלימודים.

האם זה משנה לתעשיה איזה מסלול אני לומד/ת כדי להתקבל למקום עבודה

כנראה שצריך לשאול את אנשי התעשיה. הראייה שלי היא שהמסלולים הם הדרך המהירה והקלה מבחינת המעסיקים לסנן מועמדים, בעיקר למשרות סטודנט. מסלול מכתיב את מכלול הקורסים, וכנראה גם מהווה סימן ראשוני להעדפות הסטודנטים עצמם בבחירת התחום. אבל לדעתי, במקרה של המעסיקים שלא טורחים לבדוק פרטנית איזה קורסים נלמדו ופוסלים על בסיס המסלול, אתם לא רוצים לעבוד אצלם – הם שטחיים ולא מבינים. להבדיל ממעסיקים כאלה, בבחינתי של הסטודנטים ללימודי תואר שני אני תמיד בודק את הקורסים, ומחליט לפיהם.

פרויקטים

לדעתי, פרויקטים הם הדבר הכי מעניין בתואר, שמאפשר לכם לגעת במו ידיכם בדברים קצת יותר דומים למציאות. פרויקטים ניתנים במעבדות שונות בפקולטה, הם יכולים להיות מאתגרים, קשים מאוד, וסתם. לדעתי, תבחרו בפרויקט קשה, מוגדר היטב, עם היבטים מחקריים, בתחום שאתם רוצים בסופו של דבר לעבוד בו או רוצים לנסות את עצמכם. זוהי הדרך הטובה ביותר לדעת אם זה באמת מה שאתם רוצים לעשות בחיים. שימו לב – מעסיקים רבים מסתכלים על הפרויקט כשדה ניסוי למועמד לתפקיד בעבודה, ואוהבים לשאול שאלות על פרטים טכניים, כדי ללמוד מה אתם באמת מבינים ומה עשיתם בפרויקט.